wtorek, 2 kwietnia 2013

WSTRZYMANIE DOSTAW ENERGII... cd.


Jedną z podstaw wstrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, jest stwierdzenie w wyniku przeprowadzonej kontroli, że  instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia albo środowiska. 
Procedura przeprowadzenia kontroli określona została w art. 6 ustawy Prawo Energetyczne oraz w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki w sprawie przeprowadzania kontroli przez przedsiębiorstwa energetyczne z dnia 11 sierpnia 2000 r.
Zgodnie z poglądem wyrażonym przez Sąd Najwyższym w wyroku z dnia 4 grudnia 2009 r. (sygn. alt III SK 20/09) ustalenie, że niespełnienie wymagań przewidzianych w odbiorczej instalacji elektrycznej stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia albo środowiska uzasadnia wstrzymanie przez przedsiębiorstwo energetyczne dostarczania energii elektrycznej, chociażby ustalenia tego dokonano w trakcie kontroli przeprowadzonej w innym celu. W uzasadnieniu przytoczonego wyroku Sąd Najwyższy stwierdził ponadto, iż nawet wadliwe, ze względów proceduralnych, przeprowadzenie kontroli, nie pozbawia zasadności ustaleń dotyczących zagrożenia dla życia lub zdrowia albo środowiska. Zdaniem Sądu Najwyższego przedsiębiorstwo energetyczne może - innymi środkami dowodowymi - wykazać, że pomimo wadliwości kontroli stwierdzenie stanu rzeczy, o którym mowa w pkt 1 ust. 3 art. 6 ustawy Prawo Energetyczne, było zasadne. Ostatecznie o tym, czy wstrzymanie energii jest uzasadnione decyduje to czy miała miejsce sytuacja instalacji znajdującej się u odbiorcy, która stwarzała bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia albo środowiska.
Uchybienia proceduralne należy jednak brać pod uwagę o ile mają wpływ na wynikające z kontroli stwierdzenie stanu zagrożenia dla życia, zdrowia lub środowiska, tj. o ile niweczą wiarygodność tego stwierdzenia. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz