wtorek, 9 kwietnia 2013

ZWŁOKA Z ZAPŁATĄ A WSTRZYMANIE DOSTARCZANIA PALIW GAZOWYCH, ENERGII ELEKTRYCZNEJ LUB CIEPŁA


Zgodnie z art. 6 ust. 3a ustawy Prawo Energetyczne, przedsiębiorstwa energetyczne mogą wstrzymać dostarczanie paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą za pobrane paliwo gazowe, energię elektryczną lub ciepło albo świadczone usługi co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności, pomimo uprzedniego powiadomienia na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego, dwutygodniowego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności.
Należy pamiętać, że uprawnienie przedsiębiorstwa energetycznego do wstrzymania dostaw ogranicza się tylko do sytuacji, w której odbiorca energii opóźnia się z terminowym uregulowaniem należności na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego za pobraną energię lub wyświadczone usługi i nie obejmuje przypadków nieuiszczenia lub nieterminowego uiszczenia opłat z innego tytułu. Tak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 kwietnia 2008 r. III SK 37/07.
Stanowisko powyższe zostało podtrzymane przez Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 21 września 2010 (III SK 12/10), który stwierdził, iż wstrzymanie dostarczania energii uzasadniają jedynie zaległości z tytułu sprzedaży energii i wyświadczonych usług, które bezpośrednio związane są z jej dostarczeniem. Wezwanie do uiszczenia kwoty opiewającej na należności z innych tytułów nie skutkuje powstaniem uprawnienia do wstrzymania dostarczania energii.

Jak wynika z treści przytoczonego na wstępie przepisu, dla powstania uprawnienia do wstrzymania dostarczania energii (jak również paliw gazowych i ciepła) konieczne jest aby zwłoka odbiorcy z zapłatą za świadczone usługi wynosiła co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności. Kolejnym warunkiem jest powiadomienie odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenie dodatkowego, dwutygodniowego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności. Oba warunki muszą być spełnione, zatem w chwili wstrzymania dostarczania energii przez przedsiębiorstwo energetyczne musi upłynąć zarówno  miesięczny okres pozostawania w zwłoce przez odbiorcę, jak również dwutygodniowy termin wynikający z pisemnego powiadomienia wystosowanego przez przedsiębiorstwo energetyczne. Terminy te mogą się pokrywać i biec jednocześnie. Z taką sytuacją będziemy mieć do czynienia jeśli przedsiębiorstwo energetyczne doręczy powiadomienie odbiorcy przed upływem miesięcznego terminu pozostawania przez odbiorcę w zwłoce. Jednakże w sytuacji, kiedy przedsiębiorstwo energetyczne doręczy odbiorcy powiadomienie po upływie miesięcznego okresu pozostawania w zwłoce, wstrzymanie dostarczania energii będzie możliwe dopiero po upływie terminów wyznaczonych w powiadomieniu tj. dodatkowych dwóch tygodni od daty doręczenia powiadomienia.  

Powiadomienie o zamiarze wypowiedzenia umowy musi być skierowane do odbiorcy w formie pisemnej. Sposób jego doręczenia do odbiorcy nie został przez przepisy ustawy Prawo Energetyczne określony. W związku z powyższym każda forma doręczenia będzie dozwolona. Jak stwierdził Sąd Najwyższy w cytowanym na wstępie wyroku (III SK 12/10) wykorzystanie w tym celu (doręczenia powiadomienia) przesyłki poleconej jest wystarczające do wykazania, że powiadomienie zostało odbiorcy doręczone. Potwierdzenie odbioru takiego powiadomienia przez odbiorcę energii bezpośrednio, bądź w sposób odpowiadający instytucji doręczenia zastępczego, rozpoczyna bieg dodatkowego terminu czternastu dni, po upływie którego dostawca energii elektrycznej może wstrzymać dostawy.
Należy jednak pamiętać, iż doręczenia w inny sposób - osobiście, lub np. listem zwykłym też będą skuteczne. Jednak w tych przypadkach, w razie sporu z odbiorcą, to przedsiębiorstwo energetyczne będzie musiało udowodnić datę i fakt doręczenia powiadomienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz