piątek, 30 sierpnia 2013

SPRAWDZENIE PRAWIDŁOWOŚCI DZIAŁANIA UKŁADU POMIAROWO - ROZLICZENIOWEGO ENERGII ELEKTRYCZNEJ

Każdy odbiorca może żądać od dystrybutora energii elektrycznej sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowo - rozliczeniowego. Z takimi żądaniami powinni zwracać się przede wszystkim odbiorcy mający wątpliwości co do prawidłowego działania układu. Sprawdzenie powinno odbyć się w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia żądania. Odbiorca może zażądać również dokonania laboratoryjnego badania, które powinno być przeprowadzone w terminie 14 dniowym. Jeśli wyniki przeprowadzonych badań nie rozwieją wątpliwości odbiorcy, może on w terminie 30 dni od otrzymania wyników badania laboratoryjnego, może zlecić wykonanie dodatkowej ekspertyzy badanego układu pomiarowo-rozliczeniowego. 
Kto pokrywa koszty?
Obowiązek pokrycia kosztów opisanych badań zależy od tego, czy stwierdzono nieprawidłowości działania badanego układu. Odbiorca (który nie jest właścicielem układu  pomiarowego -  czyli grupa taryfowa G lub C) poniesie koszty badania tylko w przypadku, gdy nie stwierdzono nieprawidłowości w działaniu elementów układu pomiarowo-rozliczeniowego. Jeśli natomiast na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono nieprawidłowości w działaniu układu, przedsiębiorstwo energetyczne zwraca odbiorcy poniesione przez niego koszty oraz dokonuje korekty należności za dostarczoną energię.  
Należy pamiętać, iż zasady zwrotu kosztów nie dotyczą sytuacji, w której nieprawidłowe działanie układu pomiarowo rozliczeniowego wynikało będzie z nielegalnego poboru energii.
 
 

1 komentarz:

  1. W tym zakresie ciekawa może być decyzja Prezesa UOKiK przeciwko ENION S.A. (RKR-15/2009), w której wskazał on jak powinna być interpretowana kwestia odchyleń od normy pracy licznika w ramach ww. pomiaru. Przedsiębiorca nie może na podstawie pomiaru wzorcowego za dopuszczalną normę uchybu przyjąć wartości dowolnie ustalonej, a w tym przypadku jako dwukrotność dopuszczalnego uchybu, gdy tymczasem producenci urządzeń określają w oparciu o obowiązujące normy prawne dopuszczalne uchyby tych urządzeń na innym niższym poziomie.

    Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie dalszych decyzji dotyczących tego licznika, gdyż nie wiedzą oni, że przyjęte przez przedsiębiorce założenia są błędne, a wynik pomiaru jest w tym zakresie nierzetelny. Przedmiotowy zarzut potwierdził SOKiK (XVII Ama 98/12).

    Pozdrawiam,
    Krzysztof|Konsument w sieci

    ps. warto zastanowić się nad zmianą systemu zamieszczania komentarzy, gdyż nie każdy posiada konta w dostępnych tutaj opcjach. Teraz komentarz tutaj zostawić nie jest łatwo :)

    OdpowiedzUsuń